"stop doing wrong and start doing right"
"If you really want to live, you must stop doing wrong and start doing right. I, the Lord God All-Powerful, will then be on your side, just as you claim I am. Choose good instead of evil! See that justice is done. Maybe I, the Lord All-Powerful, will be kind to what's left of your people."
El text d'avui correspon al llibre del profeta Amós, de l'Antic Testament, aquella part de la Bíblia cristiana que compartim amb els fidels jueus. I és interessant veure com avança la creença en Déu amb la vinguda del Crist. La traducció del text és aquesta: "Cerqueu el bé i no el mal, si voleu viure; així el Senyor, Déu de l'univers, serà amb vosaltres, tal com ara preteneu. Avorriu el mal i estimeu el bé, defenseu la justícia als tribunals; potser llavors el Senyor, Déu de l'univers, s'apiadarà dels supervivents de Josep.". Fixem-nos-hi bé, ja al s. VIII aC hi havia gent que cercava i proposava una vida de bé davant del mal que també hi existia, com ara.
Anem per parts. El text és una crida a la recerca del bé i a allunyar-se del mal, "Cerqueu el bé i no el mal, si voleu viure", sentiment que mou a moltes persones, no només les fidels cristianes o jueves; al meu parer la recerca del bé i la felicitat està en el cor de les persones. L'altre cosa són les situacions que ens anem trobant a la vida i com les gestionem en fer les nostres opcions.
Segon punt: el text que marca l'Església per a ser llegir avui dimecres 1 de juliol és Am 5,14-15.21-24, saltant-se els versets 16 a 20 que diuen el següent: "Això diu el Senyor, Déu sobirà: «Hi haurà planys per tots els carrers, cridaran ais per totes les places. Convocaran al dol la gent del camp, i a plànyer-se, els ploraners d'ofici. Quan passaré entre vosaltres hi haurà planys per totes les vinyes.» Ho diu el Senyor. El dia del Senyor Ai dels qui anhelen el dia del Senyor! Què n'espereu, d'aquell dia? Serà un dia de fosca i no de llum. Serà com l'home que fuig d'un lleó i es troba amb un ós; es refugia a casa, repenja la mà a la paret, i el pica una serp. ¿No serà, doncs, fosca, i no pas llum, el dia del Senyor? Serà un dia de tenebres, sense gens de claror.". Com es pot veure les línies suprimides tenen el caire d'advertència, arribant a fer por, totalment diferent a l'anterior. Censura dirà algú, selecció dirà algú altre. El que està clar és que l'equip selector dels textos litúrgics ha optat per reforçar els versets 14,15, 21, 22, 23 i 24. En una comprensió simplificada del que és el cristianisme ja em sembla bé, però per a aquells que volen aprofundir en els textos és bo llegir el text sencer i pregar amb el que hi ha i amb el que s'hi suprimeix.
Tercera idea: el be i el mal són idees genèriques que poden encabir diferents concrecions. Per un infant el bé és esperar a que el semàfor es posi verd i el mal, saltar-se'l, en canvi la filosofia, l'ètica amplien la reflexió fins el punt que deixar morir a una persona podria ser un bé menor si és per salvar-ne moltes altres. El que de vegades alguns polítics han anomenat "danys col·laterals".
En un curs en línia que he fet aquests mesos de confinament l'animador ens feia la següent reflexió: no heu pensat que sempre són els altres els que fan les coses dolentes, els qui s'equivoquen, els qui ataquen... i tu qui les fas bé i tens sempre la raó? no pensaran els altres també el mateix? No serà que entre el bé i el mal hi ha tot un ventall de matisos? que ningú no te mai la raó absoluta? Que no hi ha només dues direccions?
A part de l'opció pressa cada moment, també són importants les motivacions que ens duen a prendre-la. Invitació a la reflexió personal, a mirar-se cadascú a ell mateix. I ja per acabar, un desig...
Anem per parts. El text és una crida a la recerca del bé i a allunyar-se del mal, "Cerqueu el bé i no el mal, si voleu viure", sentiment que mou a moltes persones, no només les fidels cristianes o jueves; al meu parer la recerca del bé i la felicitat està en el cor de les persones. L'altre cosa són les situacions que ens anem trobant a la vida i com les gestionem en fer les nostres opcions.
Segon punt: el text que marca l'Església per a ser llegir avui dimecres 1 de juliol és Am 5,14-15.21-24, saltant-se els versets 16 a 20 que diuen el següent: "Això diu el Senyor, Déu sobirà: «Hi haurà planys per tots els carrers, cridaran ais per totes les places. Convocaran al dol la gent del camp, i a plànyer-se, els ploraners d'ofici. Quan passaré entre vosaltres hi haurà planys per totes les vinyes.» Ho diu el Senyor. El dia del Senyor Ai dels qui anhelen el dia del Senyor! Què n'espereu, d'aquell dia? Serà un dia de fosca i no de llum. Serà com l'home que fuig d'un lleó i es troba amb un ós; es refugia a casa, repenja la mà a la paret, i el pica una serp. ¿No serà, doncs, fosca, i no pas llum, el dia del Senyor? Serà un dia de tenebres, sense gens de claror.". Com es pot veure les línies suprimides tenen el caire d'advertència, arribant a fer por, totalment diferent a l'anterior. Censura dirà algú, selecció dirà algú altre. El que està clar és que l'equip selector dels textos litúrgics ha optat per reforçar els versets 14,15, 21, 22, 23 i 24. En una comprensió simplificada del que és el cristianisme ja em sembla bé, però per a aquells que volen aprofundir en els textos és bo llegir el text sencer i pregar amb el que hi ha i amb el que s'hi suprimeix.
Tercera idea: el be i el mal són idees genèriques que poden encabir diferents concrecions. Per un infant el bé és esperar a que el semàfor es posi verd i el mal, saltar-se'l, en canvi la filosofia, l'ètica amplien la reflexió fins el punt que deixar morir a una persona podria ser un bé menor si és per salvar-ne moltes altres. El que de vegades alguns polítics han anomenat "danys col·laterals".
En un curs en línia que he fet aquests mesos de confinament l'animador ens feia la següent reflexió: no heu pensat que sempre són els altres els que fan les coses dolentes, els qui s'equivoquen, els qui ataquen... i tu qui les fas bé i tens sempre la raó? no pensaran els altres també el mateix? No serà que entre el bé i el mal hi ha tot un ventall de matisos? que ningú no te mai la raó absoluta? Que no hi ha només dues direccions?
A part de l'opció pressa cada moment, també són importants les motivacions que ens duen a prendre-la. Invitació a la reflexió personal, a mirar-se cadascú a ell mateix. I ja per acabar, un desig...
Cerca el bé,els altres també ho fan
Durant l'etapa 2019/20 d'aquest Bloc Tunajifunza, ara 2019-20 Bloc "Chúng ta học", hi afegiré també accès a la versió en llengua vietnamita dels passatges de la Bíblia. Un senzill reconeixement a la terra que ens acull.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.