dimarts, 6 de gener de 2015

Els Reis Mags, els savis d'Orient

"On és el rei dels jueus que acaba de néixer?"
"Després que Jesús va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis d'Orient i, en arribar a Jerusalem, preguntaven: --On és el rei dels jueus que acaba de néixer? Hem vist sortir la seva estrella i venim a adorar-lo... Llavors l'estrella que havien vist sortir començà a avançar davant d'ells, fins que s'aturà damunt el lloc on era l'infant. L'alegria que tingueren en veure l'estrella va ser immensa. Van entrar a la casa, veieren el nen amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra i el van adorar. Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra."
*********************************************************************************
  • El passatge dels Reis Mags és prou conegut, sobre tot per les implicacions que té aquesta festivitat per als nens i nenes d'arreu del món d'influència cristiana, significada amb els regals. A més, a casa nostra, implica el final del període de vacances a les escoles.
  • Tot i això, cal dir que el cicle litúrgic del Nadal no acaba amb aquesta festivitat, també anomenada de l'Epifania. Ho fa amb la celebració del Baptisme del Senyor, diumenge després del 6 de gener. Enguany serà el proper diumenge dia 11.
  • Hi ha altres detalls detalls diversos continguts en els Evangelis, i altres no continguts, que em sembla interessant remarcar:
  • En tenim molt poca informació d'aquests tres personatges i, en canvi, molta tradició i imaginació afegida al voltant seu. 
  • Sembla que no eren reis. Eren homes savis i devots, bons coneixedors de la ciència de l'astronomia i també de les profecies i cultures antigues.
  • Tampoc no es diu que fossin 3, només que "vingueren uns savis d'Orient ". 
  • Els típics noms de Melcior, Gaspar i Baltasar no hi apareixen. 
  • Sí que se'n parla dels presents que li oferiren, l'or, l'encens i la mirra, tots tres amb un clar significat simbòlic. L'or com a regal típic que es feia als reis, l'encens com a aroma que també en aquella època s'oferia als déus i la mirra, que s'utilitzava per netejar els cossos dels morts, per simbolitzar la seva pròpia humanitat finita.
  • Només apareixen a Evangeli de Mateu. En el de Marc no s'inclou cap referència a la infància de Jesús i en els de Lluc i Joan, són pastors de la contrada els qui veneren al nen.
  • Però altres punts més interessants del text, crec, són les diverses reaccions davant la realitat del naixement a la terra del nen Déu. Per als savis, "l'alegria que tingueren en veure l'estrella va ser immensa." i així van decidir seguir-la. El rei Herodes en canvi, "es va inquietar", doncs aquell nen representava per a ell i per a l'estatus quo social, motiu de preocupació. I altres, com el pare putatiu Josep, va tenir els seus dubtes abans de decidir-se (cfr. Mt 1,18-24).
  • Talment passa avui en dia a la nostra societat. Veiem que s'hi viu de forma semblant el record de l'encarnació de Déu a la terra. Aquesta encarnació en la misèria i la debilitat d'una menjadora que és un pas previ del missatge que de gran, un cop acceptada la seva pròpia vocació ens donaria Jesús de Natzaret i que ens ha arribat de mà dels primers deixebles i de tots els qui han format part de l'església.
  • Alguns accepten l'encarnació de bon grat com un do, alguns la rebutgen per motius diversos i per a altres hi és indiferent; amb els regals i n'hi ha prou. Com ho vius tu? 
  • I com a present, també cadascú en fa de forma diversa. Quins regals els hi fas tu a al nen i al Jesús que en créixer serà el salvador? 

Vols llegir el text de l'Evangeli, Mt 2,1-12?

- En català, anar-hi.

- En castellà, anar-hi.