Aquesta d'avui dóna continuïtat a l'Entrada "Europa, què t'ha passat Europa?" de 10 de maig passat i a l'Entrada "Europa, cap a on vas, Europa? (1)" de 17 de maig.
Aprofitant que ahir dia 9 es celebrava el dia d'Europa va ser un bon moment per a reflexionar al respecte... i ho faig a partir del discurs que el Papa Francesc va fer a la ciutat del Vaticà davant les autoritats europees, en el moment de rebre el premi Carlemagne.
Després de plantejar-los una pregunta incòmoda -Europa, què t'ha passat Europa?- proposà 3 línies d'actuació, 3 possibles solucions: integració, comunicació i capacitat de generar. Transcric la segona part del discurs del pontífex als líders europeus dedicada a la capacitat de comunicar.
Esta transfusión de memoria nos permite inspirarnos en el pasado para afrontar con valentía el complejo cuadro multipolar de nuestros días, aceptando con determinación el reto de «actualizar» la idea de Europa. Una Europa capaz de dar a luz un nuevo humanismo basado en tres capacidades: la capacidad de integrar, capacidad de comunicación y la capacidad de generar.
Capacidad de diálogar
Si hay una palabra que tenemos que repetir hasta cansarnos es esta: diálogo. Estamos invitados a promover una cultura del diálogo, tratando por todos los medios de crear instancias para que esto sea posible y nos permita reconstruir el tejido social. La cultura del diálogo implica un auténtico aprendizaje, una ascesis que nos permita reconocer al otro como un interlocutor válido; que nos permita mirar al extranjero, al emigrante, al que pertenece a otra cultura como sujeto digno de ser escuchado, considerado y apreciado. Para nosotros, hoy es urgente involucrar a todos los actores sociales en la promoción de «una cultura que privilegie el diálogo como forma de encuentro, la búsqueda de consensos y acuerdos, pero sin separarla de la preocupación por una sociedad justa, memoriosa y sin exclusiones» (Evangelii gaudium, 239). La paz será duradera en la medida en que armemos a nuestros hijos con las armas del diálogo, les enseñemos la buena batalla del encuentro y la negociación. De esta manera podremos dejarles en herencia una cultura que sepa delinear estrategias no de muerte, sino de vida, no de exclusión, sino de integración.
Esta cultura de diálogo, que debería ser incluida en todos los programas escolares como un eje transversal de las disciplinas, ayudará a inculcar a las nuevas generaciones un modo diferente de resolver los conflictos al que les estamos acostumbrando. Hoy urge crear «coaliciones», no sólo militares o económicas, sino culturales, educativas, filosóficas, religiosas. Coaliciones que pongan de relieve cómo, detrás de muchos conflictos, está en juego con frecuencia el poder de grupos económicos. Coaliciones capaces de defender las personas de ser utilizadas para fines impropios. Armemos a nuestra gente con la cultura del diálogo y del encuentro."
Continuarà...
Algunes apreciacions:
- Diàleg, diàleg, diàleg...
- Cal acceptar l'altre com a interlocutor vàlid, digne de ser escoltat, considerat i estimat.
- El diàleg és la base de la pau. La pau serà duradora si eduquem els nostres fills en el diàleg.
- Més NU, FMI, BM, UE, OTAN.... o millor més FAO, OMS, OIT, UNESCO...
I afegeixo jo:
- Com els hi costa als nostres polítics espanyols el diàleg!!! Política és diàleg. Hem viscut una veritable política les dècades anteriors, en les que han primat les majories absolutes?
- Tot i tenir molts un objectiu comú a Catalunya, com costa el diàleg.
- I a la resta d'Espanya, sense rumb fix, sense objectiu comú, com més que hi costa. Hi ha problemes que ni els volem veure. A repetir eleccions el 26J, que no hi ha pressa!
- A l'escola... sessions de tutoria, equips de mediació i altres... poc a poc es van potenciant bones iniciatives en aquest camí que ens proposa Francesc.
- I a l'empresa? Es queden tan sols en objectius pedagògics? Es promou el diàleg vertical? O és un monòleg?
Ens cal una nova cultura de la pau, pau propera, la del diàleg.
Tant de bo sapiguem viure el diàleg i educar-ho als infants!
Tant de bo sapiguem viure el diàleg i educar-ho als infants!
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