dimecres, 7 d’octubre del 2015

DSE: La Rerum Novarum

El 21 de juliol de 2015 escrivia una Entrada, "De la Rerum Novarum a la Laudato Si" fent una presentació del que és la Doctrina Social de l'Església, incloent els llistat de les cartes encícliques socials dels diferents pontífexs des del 1891.

La fe si és de veritat cal que sigui ben encarnada, no pot ser quelcom únicament de l'esfera personal, ha de ser conseqüent amb els pròxims. És per això que cristians i cristianes desenvolupen infinitat d'accions al seu voltant. És per això que multitud d'entitats d'Església fan la seva tasca missionera i social. I és per això també, que existeix la Doctrina Social, en forma de cartes Encícliques.

Papa Lleó XIII, autor de la "Rerum Novarum"
La primera d'elles és considera que és la de 15 de maig de 1891 quan el papa Lleó XIII sorprenia tothom amb la publicació de la  "Rerum Novarum" (en llatí significa "De les coses noves"). Va voler assentar unes basses sobre la situació de la classe obrera que es vivia després del procés d'industrialització que s'havia viscut a les dècades anteriors.

Cal explicar que en aquells anys de finals de segle, l'Església estava convençuda que els greus problemes que es donaven tenien com a causes principals la descristianització de la societat i el distanciament de les seves directrius, Segles enrere, la religió havia estructurat la societat entera pe`ro en aquell moment, ja no era així. 

És per això que, tot i que el missatge de la Rerum Novarum contenia idees força avançades i que sorprenen llegides avui en dia, en aquell moment va passar bastant inadvertida ja que qualsevol cosa que vingués de l'Església trobava una confrontació tremenda. No seria fins el CVII, 70 anys després, que la situació començaria a canviar.


Algunes idees interessants de la Rerum Novarum:
  • Fa una condemna explícita del socialisme, indicant que la seva proposta no és la solució als problemes de la classe obrera, "Para solucionar este mal, los socialistas, atizando el odio de los indigentes contra los ricos, tratan de acabar con la propiedad privada de los bienes, estimando mejor que, en su lugar, todos los bienes sean comunes y administrados por las personas que rigen el municipio o gobiernan la nación." (cfr. RN2). 
  • Dóna importància de la propietat privada i del treball, "las posesiones privadas son conforme a la naturaleza. Pues la tierra produce con largueza las cosas que se precisan para la conservación de la vida y aun para su perfeccionamiento, pero no podría producirlas por sí sola sin el cultivo y el cuidado del hombre." (cfr. RN7).
  • Reflexiona sobre el seu paper com a actor important en la qüestió, "Confiadamente y con pleno derecho nuestro, atacamos la cuestión, por cuanto ..., Nos estimaríamos que, permaneciendo en silencio, faltábamos a nuestro deber." (cfr. RN12).
  • Fixa tota una sèrie de drets i deures dels treballadors, un d'ells el salari digne, "para que no se peque por ninguna de las partes. A saber: que es establecida la cuantía del salario por libre consentimiento, y, según eso, pagado el salario convenido, parece que el patrono ha cumplido por su parte y que nada más debe. Que procede injustamente el patrono sólo cuando se niega a pagar el sueldo pactado, y el obrero sólo cuando no rinde el trabajo que se estipuló; " (cfr. RN32).
  • Defensa el dret d'associació dels treballadors, "los mismos patronos y obreros pueden hacer mucho en esta cuestión, esto es, con esas instituciones mediante las cuales atender convenientemente a los necesitados y acercar más una clase a la otra....Nos sentimos agrado en manifestar aquí que son muy convenientes y que las asiste pleno derecho, así como hablar sobre su reglamentación y cometido." (cfr. RN34).
  • Defineix una concepció no liberal de l'Estat i proposa algunes pautes pels governants "Así, pues, los que gobiernan deber cooperar, primeramente y en términos generales, con toda la fuerza de las leyes e instituciones, esto es, haciendo que de la ordenación y administración misma del Estado brote espontáneamente la prosperidad tanto de la sociedad como de los individuos, ya que éste es el cometido de la política y el deber inexcusable de los governantes." (cfr. RN23).
I és interessant el punts RN41 en el que, com a cloenda, Lleó XIII recorda el paper que pertoca en aquesta qüestió a cada protagonista: "41. Tenéis, venerables hermanos, ahí quiénes y de qué manera han de laborar en esta cuestión tan dificil. Que se ciña cada cual a la parte que le corresponde, y con presteza suma, no sea que un mal de tanta magnitud se haga incurable por la demora del remedio. Apliquen la providencia de las leyes y de las instituciones los que gobiernan las naciones; recuerden sus deberes los ricos y patronos; esfuércense razonablemente los proletarios, de cuya causa se trata; y, como dijimos al principio, puesto que la religión es la única que puede curar radicalmente el mal, todos deben laborar para que se restauren las costumbres cristianas, sin las cuales aun las mismas medidas de prudencia que seestiman adecuadas servirían muy poco en orden a la solución."


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.