dissabte, 25 de novembre del 2017

Crist Rei de l'Univers (Crist, germà i salvador)

"Quan el Fill de l'home vindrà" 
"Quan el Fill de l'home vindrà ple de glòria, acompanyat de tots els àngels, s'asseurà en el seu tron gloriós. Tots els pobles es reuniran davant seu, i ell destriarà la gent els uns dels altres, com un pastor separa les ovelles de les cabres, i posarà les ovelles a la seva dreta i les cabres a la seva esquerra. Aleshores el rei dirà als de la seva dreta:"

Aquest text és l'habitual amb el que l'Església dóna per finalitzat el cicle anual abans de començar el temps dedicat a l'advent. En l'entrada  "Necessitem referents: Toni Comín" de 6 de juliol de 2016 ja el vaig  treballar. En aquesta Entrada d'avui vull tocar dues senzilles idees a partir del mateix text.

La primera. El passatge es conegut com "El judici final" en la seva versió catalana o "El juicio de las naciones", en la seva versió castellana. Petita diferència, però important, si s'agafen les paraules en la seva literalitat.

El dia final ens jutjarà Jesús segons les nostres accions "--Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d'aquests germans meus més petits, a mi m'ho fèieu." (Mt 25,40) o "»--Us ho asseguro: tot allò que deixàveu de fer a un d'aquests més petits, m'ho negàveu a mi." (Mt 25,45). Les accions que fem o deixem de fer als més petits, corresponen a persones o a nacions? M'agrada més la versió catalana, jutjar a cadascú per les seves accions. Jutjar les nacions em porta a pensar en exclusió, generalització... i en el cas pitjor... genocidi. 

Segona idea. El text parla de Crist Rei, títol que ja ve d'antic, tot i que en aquell context identificava un rei proper, just, preocupat pel seu poble. Aquesta festivitat de "Crist Rei de l'Univers" es celebra des del 1925 a partir de l'Encíclica Quas Primas del papa Pius XI. No puc dubtar de la bonesa del pontífex en escriure-la per a promoure la pau de Crist arreu, però a mi m'hagués sonat millor com a "Crist, germà i salvador nostre". 

En quin Crist hi creus tu?  

Vols llegir el text, Mt 25,31-46?

- En català, anar-hi.

- En castellà, anar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.