divendres, 10 de juny del 2016

Aprenentatge i Servei, un voluntariat "obligat"

Ahir dijous dia 9 va ser un dia important per la nostra escola. En horari de tarda els alumnes de 4t d'ESO van celebrar la festa presentació i festa de cloenda del projecte APS d'Aprenentatge i Servei, que hem encetat durant aquest curs escolar 2015-16 seguint les indicacions de la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. 

L'aprenentatge i Servei és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo.

L'acte va ser un moment de compartir amb les entitats externes amb les que hem treballat i amb els professors, el que els alumnes han après amb l'experiència de servei i el que els hi ha aportat en el seu aprenentatge personal. Va ser un compartir des de les emocions. 

Els dies previs, a les classes els alumnes van reflexionar sobre una selecció la llei 25/2015, del 30 de juliol, del voluntariat i de foment de l'associacionisme del Parlament de Catalunya fixa les bases del que ha de ser el voluntariat. I una de les preguntes que se'ls hi va fer era, què t'ha agradat més de l'experiència? Una selecció de les seves respostes és aquesta...
  • Em fet activitats diferents a les habituals i divertides
  • He pogut desconnectar un temps de les meves preocupacions i passar una bona estona
  • El poder crear un vincle especial amb els nens que necessitaven la nostra ajuda
  • El contacte amb els avis, ha estat divertit jugar a cartes amb ells. El temps passava volant
  • Veure com els nens s'ho passaven bé amb la nostra paradeta. Em vaig sentir útil
  • Ajudar amb el meu granet de sorra en un projecte que sé que és molt més gran
  • El contacte amb els nens. Vull estudiar Educació Infantil he pogut conèixer aquest món
  • He conegut a persones que fan voluntariat de forma continuada i m'ha agradat saber les seves històries personals i allò que els motiva
  • El carinyo i l'estima que de seguida varem agafar amb els avis i ells amb nosaltres
  • Passar temps amb els nens i veure com realment s'ho passaven bé
  • He viscut una gran experiència que mai havia fet
  • La feina que hem fet amb el grup, preparant, fent la divulgació... ha estat una bona experiència
  • Quan el nen al que ajudava a estudiar ho entenia. Tenia una gran satisfacció i orgull
  • Poder passar temps amb altre gent
  • El fer coses en grup. És més divertit i eficaç
  • Tot i que no continuaré, ha estat bé descobrir què és això del voluntariat
Alumnes d'un dels 18 grups creats col·laborant amb l'ONG La casa dels Xuclis
  • Saber que la meva feina agrada a la gent i sentir-me realitzat
  • Veure que hi ha gent que amb la nostra feina se sent feliç
  • Als nens participants els hi brillaven els ulls d'alegria
  • Veure que el projecte ha estat un èxit i hem recollit diners per a la República Centreafricana
  • El dia del concert va ser, sense dubte, el millor moment del voluntariat
  • La sensació de gran satisfacció en acabar el concert i veure que havíem fet una bona feina
  • Poder col·laborar en una activitat que ha beneficiat als mes desafavorits
  • Estar en contacte amb altres voluntaris i amb els beneficiaris
  • La feina a l'hort, he après molt
  • El poder aprendre una mica de les persones voluntàries que van sempre al centre
  • La satisfacció que obtens després de fer el voluntariat
  • Veure les diferents formes de viure d'altra gent molt diferent a mi
  • El poder fer bé allò que ens hem proposat, com un repte
  • Poder ajudar a altra gent, fent diverses activitats
  • El sentiment de fer-ho bé, de no mirar els problemes des del darrera, si no a primera línia
  • Haver descobert algo nou, que al principi no volia fer i em van obligar. Però estic satisfet
  • Fer alguna cosa útil amb els amics i, sobretot, quelcom que m'agrada (l'esport en general)
  • Haver portat als nens del centre a la hípica, cosa que no haurien fet mai per tema diners
  • Posar-me en la pell d'altres persones, persones que necessiten alguna ajuda
  • La vinculació que crees amb les persones quan acabes la feina feta
  • L'agraïment que ens van donar des de l'associació
  • Conèixer la cultura i els pensament dels ancians i comparar la seva època amb la meva
  • He après un munt de coses: saber cuidar dels avis, establir conversa amb ells, tenir-los molt de respecte... la meva manera de pensar ha canviat bastant!!!
  • M'he adonat que molt a prop nostre hi ha gent que pateix situacions econòmiques dures
  • Adonar-me que en el nostre propi barri també hi ha gent que ho passa malament.
  • Tot allò que he anat aprenent a partir de les reflexions que han sorgit parlant amb els avis
  • Que el voluntariat estigués relacionat amb el món del futbol, em va motivar molt
  • Poder lluitar pels drets dels animals, ja que ells no es poden defensar per ells mateixos
  • El fet de saber amb gran certesa que per una acció meva podré ajudar a algú que necessita alguna cosa i el podré alegrar el dia
  • El poder visitar una colònia de gats i que m'he pogut posar en la seva pell i en la de les persones voluntàries que els cuiden
  • El sentiment de satisfacció que vaig tenir al finalitzar l'ajuda que hem fet.
  • Els avis estaven contents quan els anàvem a veure.
  • Ha esta una experiència nova. 
  • L'agraïment que es veia en el somriure dels nens i nenes que hem portat d'excursió
  • Quan vam arribar, els nens de seguida es van adaptar a nosaltres i ens acolliren
  • Els nens deien que els hi havia agradat l'activitat i que ens estimaven molt
  • M'he adonat que a pocs metres de l'escola hi ha gent que té problemes
  • Un dia varem parlar amb una dona que ha estat tota la seva vida ajudant;  va ser inspirador
  • La satisfacció a les cares dels usuaris
  • Poder ajudar als nens petits
  • El benestar que he tingut amb mi mateixa en saber que he ajudat els altres
  • Veure com equipets de treball de 5 persones poden millorar situacions o ajudar els altres
  • El servei que he pogut realitzar cap a altres persones i la meva satisfacció personal
  • M'ha agradat poder escollir el tipus de voluntariat a fer
  • Poder passar una estona amb nens i passar-nos-ho tots molt bé
  • Comprovar que es pot ajudar als altres sense esperar cap recompensa a canvi
  • Comprovar com, en poques hores i dies, els nens ens havien agafat tanta confiança
  • He pogut contribuir en la formació dels nens. De grans ells podran fer el mateix
  • Riure amb els nens per qualsevol petita cosa m'ha fet tornar a la infància
  • Sincerament, he après a fer servir el Photoshop per fer els cartells
  • Com que l'activitat que hem fet ha estat entretinguda no s'ha fet cansina
  • Ens hem conscienciat sobre temes diversos, cosa que mai no havíem fet
  • M'ha encantat poder passar estones ajudant a nens i nenes en els seus deures. També jugàvem amb ells i ens van agafar molt carinyo
  • Em van encantar les entrevistes per informar-nos de com ho podíem fer
  • La nostra feina va ser la de fer un cartell i a la gent li va agradar molt. N'estic content.
  • Estar amb els nens petits, ja que a mi m'agraden molt els nens petits
  • Conèixer la forma de fer i ser dels nens, ja que són divertits i simpàtics
El projecte, amb els seus logros i mancances, m'ha recordat l'esperit de servei a la comunitat que es proposa des dels àmbits educatius i que he pogut observar a països d'Amèrica Llatina i Àfrica. Quelcom que aquí també existia, crec, dècades enrere i sembla haver-se perdut. 

Val la pena transmetre el valor del servei als nostres joves!
Tant de bo, ells i elles de grans, canviïn així la societat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.