diumenge, 24 de juny del 2018

Homosexualitat com a realitat humana

"no he trobat ningú a Israel amb tanta fe
"Jesús li diu: --Vinc a curar-lo. El centurió li respon: --Senyor, jo no sóc digne que entris a casa meva; digues només una paraula i el meu criat es posarà bo.... Quan Jesús ho sentí, en quedà admirat i digué als qui el seguien: --Us asseguro que no he trobat ningú a Israel amb tanta fe. "

Aquesta Entrada d'avui dóna continuïtat a la del passat diumenge passat 17 de juny, "Jesús, Església i homosexualitat". I per tractar-la, prenc el mateix passatge del centurió romà i el seu jove amic, al qual Jesús va sanar, en aquest cas, de l'Evangeli de Mateu. Vull remarcar d'aquest text el fet que Jesús es va alegrar de trobar aquell centurió romà, de qui va dir "no haver trobat ningú a Israel amb tanta fe com ell.". Sembla irònic pensar que, segons els estudis més objectius de les escriptures, aquell amb més fe de tot Israel amb qui Jesús es va trobar, pogués haver estat un membre de la comunitat LGTIB, justament una de les més atacades, si no ignorades per la Església al llarg de la història.

Si en aquella Entrada m'alegrava del tractament que en feien de les persones LGTIB cristianes el programa Signes dels Temps de TV3 i l'informatiu Horeb de la Unió de Religiosos de Catalunya (URC) en aquesta d'avui comparteixo la reflexió del teòleg Josep Lligadas "No és qüestió de misericòrdia, sinó de reconeixement" en el seu Bloc "Una font que raja sempre" dins el portal www.catalunyareligio.cat
Un dels grans temes que l’Església té actualment pendent és, crec jo, el dels gais i les lesbianes.
Dintre el magma de qüestions relacionades d’alguna manera o altra amb el sexe, que tanta rellevància tenen en la moral catòlica, el papa Francesc ha fet un gran pas quan ha obert la porta, ni que sigui amb moltes precaucions i ambigüitats, a la comunió dels divorciats tornats a casar. Ho ha fet a partir del principi bàsic de l’evangeli de Jesús que és el de la misericòrdia: el matrimoni per tota la vida és un ideal cristià, certament, però seria molt poc misericordiós, i per tant molt poc cristià, considerar que aquest ideal s’ha de complir sempre, com si les febleses de la condició humana no existissin, de manera que els qui han experimentat el trencament del seu matrimoni i han refet la seva vida amb una altra parella, haguessin de quedar per sempre fora de la plena comunió eclesial que es realitza en la participació de l’Eucaristia.
I una cosa similar es podria dir, salvant totes les distàncies, a l’hora de valorar i qualificar l’acció d’una dona que avorta: avortar és certament força més greu que divorciar-se i tornar-se a casar, però és també igualment cert que els motius que porten una dona a avortar no mereixen la condemna immisericorde de què sovint és objecte, una condemna que, d’altra banda, per exemple, no reben els traficants d’armes, amb motivacions molt més indignes i culpabilitat molt més evident.
Però amb el tema dels gais i les lesbianes és diferent. No té res a veure amb tot això. Perquè, a hores d’ara, crec que cap persona que es vulgui acostar seriosament al tema de la relació entre persones del mateix sexe pot afirmar que es tracti d’una cosa dolenta, o d’un allunyament de l’ideal cristià. Jesús, certament, no en va parlar mai. Com a bon jueu, devia pensar que aquesta mena de relacions estaven malament, però mai no se’n va preocupar ni poc ni molt. Sant Pau, en canvi, sí, i ho considera una pràctica totalment condemnable, una perversió de l’ordre volgut per Déu. Però el cas és que ara, dos mil anys després, ja no podem pensar el mateix. Ara sabem que les tendències homosexuals formen part de la varietat de la condició humana, i que ser homosexual no és cap perversió, com no ho és, per exemple, ser esquerrà. És un fet minoritari, certament, però que no per això ha de ser considerat mereixedor de ser marginat o eliminat. Forma part, si volem parlar amb el llenguatge cristià més tradicional, de la creació mateixa de Déu. Certament que, en el gran fresc de la creació que llegim a les primeres pàgines del Gènesi, aquesta realitat no hi és contemplada. Però és que, com tots sabem prou, no formava part de la voluntat de l’autor bíblic donar-nos un catàleg científic de les realitats que formen el món creat...
De fet, gosaria dir que negar la realitat homosexual com una realitat pròpia de la condició humana és, simplement, antievangèlic, per molt que sant Pau la condemni. Com també seria antievangélic afirmar, ara, que les dones han d’estar sotmeses als marits, que també ho diu sant Pau. L’evangeli ens mostra els criteris de Jesús, la seva mirada, les seves actituds. I quan ell o els seus seguidors concreten aquests criteris, ho fan, naturalment, a partir de la seva cultura, de la seva manera d’entendre el món, de la realitat tal com ells la coneixen. I, per tant, aquelles coses culturals que Jesús o sant Pau donen per òbvies i que nosaltres sabem que no ho són, el que hem de fer és adaptar-les al que nosaltres sabem, no copiar comportanents propis de visions de la realitat que estan superades. Sant Pau diu que les dones han d’estar sotmeses als marits i que les relacions homosexuals són perverses. Ara, segur que no ho diria. I s’escandalitzaria dels qui en nom seu ho continuen dient.
Per això, el tema de les relacions homosexuals no es pot afrontar dient que l’ideal és l’heterosexualitat però que amb els homosexuals cal ser misericordiosos. No, no va per aquí la cosa. El que cal és reconèixer l’homosexualitat com una realitat humana igual que l’heterosexualitat, i valorar-la amb tota la seva riquesa, sense més embuts ni complicacions.
Lligadas, doctor en teologia, va ser sacerdot i actualment està casat. Dirigeix les revistes L’Agulla, de cristians d’esquerres, i Viladecans Punt de Trobada, d’informació i opinió viladecanenca.

Misericòrdia cap a les persones LGTIB? No! Reconeixement de la seva dignitat.


Vols llegir el text, Mt 8,5-13?

- En català, anar-hi.

- En castellà, anar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.