"you must set him free"
"The Lord gave Moses the following laws for his people: If you buy a Hebrew slave, he must remain your slave for six years. But in the seventh year you must set him free, without cost to him"
El llibre de l'Èxode és conegut principalment per la història de Moisès, de les plagues i de la sortida del poble hebreu del país opressor, Egipte. Però conté també una part del que s'anomena el codi de l'Aliança. Aspectes sobre la cultura, l'alliberament dels esclaus, faltes mortals, lesions, la propietat, justícia i respecte... I és sobre el repòs de l'any sabàtic que avui vull reflexionar.
El text bíblic d'avui correspon a Ex 21,1-6 tot i que trobem un de similar també en el llibre del Deuteronomi (cfr. Dt 15,12-18). I algun altre sobre el temps de gràcia per la terra també en el Levític (cfr. Lv 25,2-7). El que m'interessa realment d'aquests texts no és tant la casuística concreta si no la seva existència. El poble jueu ja s'havia adonat de la importància d'aquesta possibilitat de temps de descans i alliberament, temps sabàtic per a les persones com de guaret per a la terra. I així queda reflectit a la Llei en el codi de l'Aliança amb Déu. Algú pot pensar que no parla més que d'esclavatge i això ja no està bé. Però en aquell moment històric, la comparació era l'esclavatge ferotge dels egipcis.
Aquest curs escolar 2019-20 estic en un temps de gràcia, aprofitant una excedència laboral vivint la vida, compartint en parella, reduint el meu ritme, deixant el mòbil de banda, vivint fora, viatjant, estudiant... Difícil? Una mica, però menys en parella. Interessant? Moltíssim. Obert? Totalment, tal que ja hem hagut de canviar els plans per esdeveniments sobrevinguts. I ara, després d'un temps, en faig aquesta Entrada d'avui, ja a prop de tornar-me'n cap a la que és enguany casa meva, al Vietnam, "Nhà tôi ở việt nam".
A títol d'exemple, el text següent correspon a l'apartat d'Excedències del Conveni col·lectiu de treball del sector d’ensenyament privat de Catalunya per a l’any 2006 (codi de conveni 7900575) de 14 de juliol (DOGC Núm. 4721 de 19/9/2006)
El text bíblic d'avui correspon a Ex 21,1-6 tot i que trobem un de similar també en el llibre del Deuteronomi (cfr. Dt 15,12-18). I algun altre sobre el temps de gràcia per la terra també en el Levític (cfr. Lv 25,2-7). El que m'interessa realment d'aquests texts no és tant la casuística concreta si no la seva existència. El poble jueu ja s'havia adonat de la importància d'aquesta possibilitat de temps de descans i alliberament, temps sabàtic per a les persones com de guaret per a la terra. I així queda reflectit a la Llei en el codi de l'Aliança amb Déu. Algú pot pensar que no parla més que d'esclavatge i això ja no està bé. Però en aquell moment històric, la comparació era l'esclavatge ferotge dels egipcis.
Aquest curs escolar 2019-20 estic en un temps de gràcia, aprofitant una excedència laboral vivint la vida, compartint en parella, reduint el meu ritme, deixant el mòbil de banda, vivint fora, viatjant, estudiant... Difícil? Una mica, però menys en parella. Interessant? Moltíssim. Obert? Totalment, tal que ja hem hagut de canviar els plans per esdeveniments sobrevinguts. I ara, després d'un temps, en faig aquesta Entrada d'avui, ja a prop de tornar-me'n cap a la que és enguany casa meva, al Vietnam, "Nhà tôi ở việt nam".
A títol d'exemple, el text següent correspon a l'apartat d'Excedències del Conveni col·lectiu de treball del sector d’ensenyament privat de Catalunya per a l’any 2006 (codi de conveni 7900575) de 14 de juliol (DOGC Núm. 4721 de 19/9/2006)
CAPÍTOL SETÈ Excedències
Article 53L’excedència podrà ser voluntària o forçosa, en els termes previstos en els articles següents. En ambdós casos el treballador no tindrà dret a retribució, excepte l’establert en el capítol de drets sindicals.
Article 54 Excedència forçosaSeran causa d’excedència forçosa les següents:
a) Per designació o elecció per un càrrec públic que impossibiliti l’assistència al treball.b) Per a l’exercici de funcions sindicals, d’àmbit provincial o superior, sempre que la central sindical a que pertanyi el treballador tingui representativitat legal suficient en el sector de l’ensenyament privat.c) Per atendre al cònjuge o familiar dins del segon grau de consanguinitat greument malalts; l’excedència no serà superior a dotze mesos. d) El descans d’un curs escolar per a aquells treballadors que desitgin dedicar-se al seu peperfeccionament professional, després de nou anys d’exercici actiu en el mateix centre. Quan aquest perfeccionament sigui conseqüència de l’adequació del centre a innovacions educatives, el període d’exercici en el centre quedarà reduït a 4 anys. Als professors recol·locats se’ls reconeixerà la mateixa antiguitat que gaudeixen a efectes econòmics.e) L’excedència especial per al treballador per naixement o adopció d’un fill, donarà dret a la reserva fins a 3 anys del lloc de treball, computant-se a efectes d’antiguitat els 3 anys. Quan el pare i la mare treballin al mateix centre, només un d’ells podrà exercir aquest dret.
Article 56 Excedència voluntària L’excedència voluntària es podrà concedir al treballador amb la petició prèvia per escrit; poden sol·licitar-la tots els que tinguin, al menys, un any d’antiguitat al centre i no hagin gaudit d’excedència durant els 4 anys anteriors.No m'interessa en aquesta Entrada entrar en la casuística d'aquest conveni o en temes empresarials o sindicals, simplement també en la seva existència. En un temps en el que algunes de les societats més avançades (avançades, segons quin barem?) presumeixen del grau de llibertat i dels drets aconseguits, és bo mirar enrere i comprovar com ja en temps passats, hi havia intents de conciliar la vida de les persones, de fer preceptes més comunitaris, més fraternals i justos.
El codi de l'Aliança del poble d'Israel es basa en l'experiència religiosa fundada en l'Aliança del Sinaí, aquella crida gratuïta que Yahvéh va fer a aquell poble oprimit, fent-lo el poble escollit. de forma paral·lela, també existeix el codi de santedat, aquell que es fonamenta en la Llei de Déu en relació a la persona creient; però malauradament aquesta última amb el pas dels segles es va anar convertint en llei per la llei, oblidant els seus pressupostos. Es va convertir en un codi moral de santedat i de puresa, un codi opressor i farisaic. Passa quelcom similar amb la legislació de les nacions modernes? Legalitat sota el poder ferotge de l'economia?
Llei sí, en positiu pel bé de les persones
Durant l'etapa 2019/20 d'aquest Bloc Tunajifunza, ara 2019-20 Bloc "Chúng ta học", hi afegiré també accès a la versió en llengua vietnamita dels passatges de la Bíblia. Un senzill reconeixement a la terra que ens acull.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.