divendres, 11 d’octubre del 2019

Dones a l'Església (4): Concili Vaticà II

2019-20 Bloc "Chúng ta học"

"the women would meet with them"
"The apostles often met together and prayed with a single purpose in mind. The women and Mary the mother of Jesus would meet with them, and so would his brothers."

El text del llibre dels Fets dels Apòstols es considera continuació de l'Evangeli de Lluc i així ho remarca en el seu inici, "En el meu primer llibre he parlat, Teòfil, de tot el que Jesús va fer i va ensenyar fins al dia que fou endut al cel, després d'haver donat instruccions als apòstols que ell havia escollit, mogut per l'Esperit Sant." (Ac 1,1-2) i està datat cap a l'any 70 dC, és a dir en els inicis del cristianisme i de l'Església. I veiem com ja apareixen les dones al costat dels deixebles, "Tots ells eren constants i unànimes en la pregària, juntament amb algunes dones, amb Maria, la mare de Jesús, i amb els germans d'ell" (Ac 1,14).

Anant-nos ara a la segona part del segle XX, trobem també un grup de dones que van poder participar del Concili Vaticà II, exactament 23 elles. Per respecte i com a memorial, les anomeno: les religioses Mary Luke Tobin (EUA), Marie de la Croix Khouzam (Egipte), M. Henriette Ghanem (Líban), Sabibe de Valon (França), Juliana Thomas (Alemanya), Suzanne Guillemin (Itàlia), Cristina Estrada (Espanya), Costantina Baldinucci (Itàlia), Claudia Feddish (EUA), Jerome María Chimy (Canadà) i les laiques Marie-Louise Monnet (França), Pilar Belosillo (Espanya), Rosemary Goldie (Austràlia), Anne-Marie Roeloffzen (Holanda), Amalia Dematteis (Itàlia), Ida Marenghi-Marenco (Itàlia), Alda Miceli (Itàlia), Catherine McCarthy (EUA), Luz María Longoria (Mèxic), Margarita Moyano Llerena (Argentina), Gladys Parentelli (Uruguai), Gertrud Ehrle (Alemanya), Hedwig von Skoda (Eslovàquia), María Vendrik (Holanda). 

Una minoria respecte al número total de participants, més d'un miler, que només va poder participar a les sessions tercera i quarta (el 50% del temps) del concili, i gràcies a les gestions del papa Pau VI i la clara proposta del cardenal belga Leo Suenens, “Em sembla que les dones són gairebé el 50% de tota la humanitat […] Per què estem en debatent sobre la realitat de l'església, si la meitat no hi és present?” durant la segona sessió. 

Els principals temes que elles varen promoure en el Concili Vaticà II varen ser el lloc de la dona dins la societat i l'Església, la pau y justícia social, la comprensió de la consagració i las relaciones amb el presbiteri i l'episcopat, les relaciones ecumèniques i les inter religioses, el desenvolupament d'una millor i més profunda teologia sobre el laïcat, la formació teològica d'escola, la necessitat d'involucrar-les (religioses i laiques) en la formació dels futurs ministres ordenats, donar el seu propi lloc a la qüestió ‘femenina’ en un nou marc renovat d'Església, permetent-les la participació en tots els camps de l'apostolat eclesial, així com l'actualizació i renovació de la vida religiosa i, finalment, l'ús de la teologia inductiva, la qual s'aprecia per primera vegada en la Gaudim et Spes.

És important rememora el valor de les crides del CVII tot i que, en paraules del papa Francesc, "es necessiten 100 anys per a que un Concili sigui rebut per l'Església". Part del problema és que moltes d'elles implicarien canvis substancials en àmbits diversos (teològic, cristològic, ecumènic, de litúrgia, estructura i organització…) molts dels quals trastocarien l'statu quo del moment i, cadascú des del lloc concret que ocupa en la piràmide eclesial (mostra d'status i poder, per petit que aquest sigui, tot i que es mostri com a servei) intenta defensar allò seu:  entitat des de la que s'implica en la missió i en la vida cristiana (parròquia, bisbat, dicasteri, col·legio cardenalici, sínode, coral, organització pia, congregació, institut, obra, universitat…) i lloc concret (diaconat, presbiterat, cardenalat, director, superior, ecònom…). Potser l'Església Llatina d'Occident ha donat un excés d'importància al pol cristològic i li ha faltat el de l'Espírit Sant, aquest més desenvolupat en l'Església Oriental.  

Sou part motora de la renovació!

Aquesta entrada dóna continuïtat a aquesta altra, "Dones a l'Església (1)" de data 20 de setembre passat. El curs en línia "Las mujeres en la Iglesia" en marxa durant aquests mesos de setembre i octubre i ofert per l'Escola de Teologia i Ministeri del Boston College de Brighton, Boston, Massachusetts, en coordinació amb d'altres universitats catòliques, per mandat del propi papa Francesc, pretén reivindicar el paper de les dones en la societat i també a l'Esglèsia.


Durant l'etapa 2019/20 d'aquest Bloc Tunajifunza, ara 2019-20 Bloc "Chúng ta học", hi afegiré també accès a la versió en llengua vietnamita dels passatges de la Bíblia. Un  senzill reconeixement a la terra que ens acull.

Vols llegir el text dels Fets dels Apòstols 1,12-14?
- Versió en català, anar-hi
- Versión española, anar-hi
- English version, anar-hi
- Phiên bản tiếng việt, anar-hi

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.