dissabte, 9 de gener del 2016

Carta a Filèmon. El que cal saber.

"Demano que la generositat de la teva fe sigui prou eficaç"
"Dono gràcies al meu Déu i em recordo sempre de tu en les meves pregàries, ja que sento parlar de l'amor i de la fe que tens per Jesús, el Senyor, i a favor de tot el poble sant. Demano que la generositat de la teva fe sigui prou eficaç perquè donis a conèixer tot el bé que podem fer pel Crist. Germà, he tingut una gran alegria i un gran consol quan he sabut que el teu amor ha alleujat els cors dels sants fidels."


El text anterior correspon a la carta de Pau a Filèmon, una de les 14 cartes atribuïdes a l'apòstol Sant Pau i que formen part del Nou Testament de la Bíblia Cristiana. Per saber més de la figura de l'apòstol Pau es pot consultar l'Entrada "Saule hi va ser convidat, i hi convidà" de 2 de febrer de 2015 en aquest mateix bloc.

Classificació de la carta
Segons les diferents classificacions presentades a l'entrada "Cartes de Pau. El que cal saber" de data 4 de gener de 2016, poden incloure-la:
  • En el grup de cartes de l'etapa de captivitat, després del 3r viatge, és a dir, després de l'any 57.
  • En el grup de cartes considerades hel·lenistes.
  • En el grup de les cartes dirigides a persones concretes, no a comunitats. Tot i que el títol és a Filèmon, en realitat els destinataris són Filèmon (i extensivament els cristians que es reuneix a casa seva), Àpfia i Arquip (cfr. Fm 1,2).
  • En el grup de les proto-paulines, de les que tots els estudiosos afirmen que l'autor sembla ser el mateix Pau (cfr. Fm 1,19). 
Aspectes històrics
Pau escriu la carta des de la presó (cfr. Fm 1,1) tot i que no es té constància d'on; podria ser a Èfes (any 57), a Cesarea (any 58 aprox.) o a Roma, ja poc abans de morir (cap a l'any 62). L'acompanyen els seus col·laboradors Timoteu (cfr. Fm 1,1) però també Èpafres, Marc, Aristarc, Demes i Lluc (cfr. Fm 1,23). Tot i així, mostra una certa confiança en el seu pròxim alliberament car que demana a Filèmon allotjament pel futur (cfr. Fm 1,22).

En aquest cas, la temàtica no és un profund tema doctrinal, si no més bé, un de personal: la súplica a Filèmon que aculli a Onèsim com si fos un germà. Tot i així, aquesta temàtica tan concreta n'és un exemple pràctic del que significa acceptar la fe en Crist i creure que som part del seu cos.

És interessant saber que Onèsim era un esclau de Filèmon que després de furtar-li alguna cosa (cfr. Fm 1,18) s'havia escapat de casa de l'amo. Havent-se trobat amb Pau, li donà servei, i d'aquesta relació és com es va convertir al cristianisme (cfr. Fm 1,10). Fruit de la relació i la conversió, Pau el considera fill seu, engendrat en la fe estant a la presó i per això, intercedeix davant Filèmon demanant que el troni a acollir, ja no com a esclau si no com a germà en Crist. En aquesta sol·licitud s'entreveu l'autoritat moral de Pau, que li demana el seu suport a Filèmon, tot i que considera que podria ordenar-li (cfr. Fm 1,8). La carta la porta en mà el propi Onèsim.

Encara ens trobem dins l'etapa primera del cristianisme, la de la Domus Ecclesia, en la que els fidels es reunien a cases particulars, encara no a edificis específics pel culte.

Aspectes literaris
La carta a Filèmon és la mes curta de totes les conegudes de l'apòstol, té un únic capítol de tan sols 25 versets. El senzill índex de la carta és el següent:

CARTA A FILÈMON
Salutació (1,1-3)
Acció de gràcies i pregària per Filèmon (1,4-7)
Súplica a favor d'Onèsim (1,8-22)
Cloenda (1,23-25)

Com moltes de les cartes l'estructura és senzilla: primerament una salutació i acció de gràcies (el text inclòs més amunt, cfr Fm 1,4-7), de seguit, el cos amb la temàtica principal i, finalment, el comiat.

Aspectes teològics
La carta presenta els següents aspectes:
  • la paradoxa de la captivitat i la llibertat: Pau es troba empresonat però des d'aquesta situació se sent lliure en Crist i l'Evangeli. Crist ens fa lliures.
  • Es traspua l'existència d'un sentiment d'església que vol seguir Deu, que és Pare, i de Jesucrist que és el Senyor (cfr. Fm 1,3)
  • També d'església en la que els creients se senten germans en la fe (cfr. Fm 1,17). D'aquí la crida a la coherència i la caritat de Filémon.
  • Tot i que no es tracta directament el tema de l'esclavitud, Pau deixa entreveure els valors cristians que van més enllà de les classes socials. Crist fa germans als homes per sobre de qualsevol altre divisió i l'amor a Crist fa superar qualsevol barrera que separi les persones.

Accedir a la carta a Filèmon (en català  ---  en castellà)
Es diu que la Bíblia, en el seu conjunt i en les diverses edicions idiomàtiques, nacionals i confessionals és el llibre més editat del món en tota la història. I això és molt, per què serà? Què deu ser el que té per ostentar aquest títol?

Pots accedir a diverses edicions i en diversos idiomes des del servei ofert a la Xarxa per Biblija.net.


Vols llegir el text de la carta de Sant Pau a Filèmon, Fm?

- En català, anar-hi.

- En castellà, anar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots deixar el teu comentari si així ho desitges. Gràcies!
Tingues en compte que en cas de ser ofensiu, serà eliminat.